Golf element goud | Cleerdin & Hamer

Horecarecht

Speelautomaten vergunning

Gokkasten plaatsen in een horecabedrijf mag niet zomaar. Voor kansspelautomaten zijn vergunningen (speelautomaten vergunning) noodzakelijk. De regels hiervoor zijn niet gelijk voor elke horecaonderneming. Toch is het begrijpelijk dat ondernemers kiezen voor het plaatsen van een speelautomaat in een café of bar. Dat zorgt voor extra omzet via de automaat. Bovendien blijven klanten langer zitten en consumeren mogelijk meer.

Onderscheid voor speelautomaten vergunning

De Wet op de Kansspelen maakt onderscheid tussen hoog- en laagdrempelige horecabedrijven. De laatste categorie omvat bijvoorbeeld snackbars, cafetaria’s, broodjeszaken en ook discotheken. Hoogdrempelige horeca bestaat uit zaken die voornamelijk gericht zijn op bezoekers van 18 jaar en ouder, in een ruimte waar geen andere activiteiten plaatsvinden. Zoals in een café of restaurant. Zij mogen maximaal twee speelautomaten plaatsen.

Criteria voor hoogdrempelige horeca

Punt van discussie bij de aanvraag van kansspelvergunningen is vaak of een horecaonderneming laag- of hoogdrempelig is te noemen. Gemeenten mogen vergelijkbare horecazaken niet verschillend behandelen. Veel gemeenten hebben zelf criteria vastgesteld waaraan horeca moet voldoen om kansspelvergunningen (speelautomaten vergunning) toegewezen te krijgen.

De eenmalige kosten zijn vaak relatief hoog voor de aanvraag van een exploitatievergunning bij de Kansspelautoriteit. Een vergunning is tien jaar geldig. Daarnaast geldt er een jaarlijkse vergoeding aan de Kansspelautoriteit voor controle van de exploitatievergunning en kansspelheffing. Via de gemeente komt daar een aanwezigheidsvergunning bij, met een geldigheidsduur van een jaar.

Advocaten gespecialiseerd in horecarecht

Bij Cleerdin & Hamer advocaten werken advocaten die gespecialiseerd zijn in horeca. Zij werken verspreid over de kantoren in Amsterdam, Almere en Rotterdam. Dagelijks staan we horecaondernemers, hoteliers, restauranthouders en café-eigenaars bij met het opstellen van contracten, het geven van adviezen en uiteraard het oplossen van geschillen.