Ruzie met je aannemer voorkomen (of genezen)? Wij geven u een paar gouden tips! | Cleerdin & Hamer Advocaten

Ruzie met je aannemer voorkomen (of genezen)? Wij geven u een paar gouden tips!

9 april 2021

Door: Hilde Nobel

Misschien heb je onlangs een (nieuwbouw)woning gekocht of woon je al een tijdje in jouw huidige woning en is deze nodig toe aan een opknapbeurt. Zeker in deze coronatijd zitten mensen veel thuis en zij zijn daarom sneller geneigd om hun huis te laten opknappen. Er blijft geld over omdat veel mensen niet op vakantie gaan. De nieuwe badkamer die al jaren op het wensenlijstje stond, wordt nu gerealiseerd.

Je schakelt een aannemer in, maar dan begint de ellende. De tegels zijn niet goed gelegd, het bad is lek en tot overmaat van ramp laat de aannemer niets meer van zich horen. Kortom, het werk valt tegen, de kosten die je ondertussen al hebt gemaakt zijn fors en de aannemer geeft niet thuis. Wat nu?

Voorkomen is beter dan genezen

Door van te voren goed onderzoek te doen, kun je jezelf een hoop ellende besparen. Onze tips:

1) Het kaf van het koren scheiden!

Er zijn veel goede aannemers, maar er zijn ook zeker veel prutsers. Kies niet voor de eerste de beste aannemer. Vooraf onderzoek doen is van groot belang. Vraag referenties en google naar recensies over je aannemer. Let daarbij ook op of de aannemer eerder een soortgelijke werkzaamheid of een soortgelijk project heeft gedaan. Een goede timmerman is namelijk niet per se ook een goede tegelzetter.

2) Leg afspraken schriftelijk vast.

Veel mensen spreken mondeling het een en ander af en vertrouwen op een goede afloop. Je doet er verstandig aan om alle afspraken schriftelijk te bevestigen, dus niet alleen bij het tot stand komen van de oorspronkelijke overeenkomst maar ook als er sprake is van meerwerk.

3) Betaal in termijnen.

Zorg ervoor dat je goede afspraken maakt over de betaling. Het is gebruikelijk om in termijnen te betalen. Ook kun je met de aannemer afspreken dat de aannemer een boete moet betalen als hij het werk te laat oplevert.

Als er al problemen zijn:

Het komt vaak voor dat mensen geen vertrouwen meer hebben in hun aannemer en dan maar besluiten om een andere aannemer in te schakelen. Pas daarmee op! Je moet altijd eerst de oorspronkelijke aannemer in de gelegenheid stellen om de gebreken te herstellen, anders kan eventuele schade niet worden verhaald.

Stappenplan voor als er toch problemen rijzen:

1) Praat met de aannemer.

Lost dat niets op? Stuur dan een ingebrekestelling. Per e-mail of brief laat je de aannemer weten welke gebreken er zijn en stel je de aannemer in de gelegenheid om dit op te lossen.

2) Geef de aannemer een redelijke termijn en wacht geduldig af.

Zoals ik hierboven al heb aangegeven, is het niet verstandig om direct een andere aannemer in te schakelen. Eventuele schade kan dan namelijk niet worden verhaald.

3) Komt de aannemer na stap 1 en 2 niet in actie dan is het waarschijnlijk tijd om een procedure te starten en het werk eventueel door een derde te laten herstellen.

Heb je advies nodig neem dan gerust contact op met een van onze advocaten. Wij helpen je ook graag met het opstellen van een ingebrekestelling en het opstarten van een eventuele procedure.

Recente berichten