Ongeval in het openbaar vervoer, wie is aansprakelijk? | Cleerdin & Hamer advocaten

Ongeval in het openbaar vervoer, wie is aansprakelijk?

4 oktober 2024

Dagelijks reizen er duizenden mensen in Nederland met het openbaar vervoer om zich van locatie A naar locatie B te verplaatsen. Een reis met de bus, trein of de tram is over het algemeen veilig en efficiënt om reizigers naar de plaats van bestemming te vervoeren. Ook in het openbaar vervoer is een ongeval met letsel helaas niet onvermijdelijk. Wanneer de vervoerder onverwachts besluit te remmen of optrekt, een scherpe bocht neemt of bijvoorbeeld in aanrijding komt met een auto, kan een ongeval met letsel ontstaan. Dit roept de vraag op wie er aansprakelijk gehouden kan worden voor de ontstane schade naar aanleiding van een ongeval in het openbaar vervoer.

Wettelijke grondslag en aansprakelijkheid

In beginsel is in artikel 8:105 Burgerlijk Wetboek vastgelegd dat de vervoerder aansprakelijk is voor een ongeval dan wel de (letsel)schade die een reiziger oploopt tijdens het reizen in het openbaar vervoer. Bij de aanschaf van een kaartje of het inchecken met een OV-chipkaart, ontstaat er een vervoersovereenkomst tussen de reiziger en de vervoersmaatschappij. Op basis van deze overeenkomst bestaat er een zorgplicht aan de zijde van de vervoerder om de reiziger veilig naar de plaats van bestemming te vervoeren. Indien de vervoerder niet aan de zorgplicht voldoet, is de vervoerder aansprakelijk voor de schade die daardoor ontstaat.

Overmacht en eigen schuld

De vervoerder is niet aansprakelijk wanneer het ongeval veroorzaakt is door een omstandigheid die op dat moment niet vermeden kon worden door de vervoerder. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de vervoerder een noodstop moet maken om een ongeval met een andere verkeersdeelnemer te voorkomen. Er is in dat geval sprake van overmacht waardoor de vervoerder niet aansprakelijk is voor het ongeval en de gevolgen. Hierbij moet opgemerkt worden dat de vervoerder slechts een succesvol beroep op overmacht kan doen indien de vervoerder aantoont dat alle maatregelen genomen zijn die redelijkerwijs van een zorgvuldig vervoerder verwacht mogen worden ter voorkoming van schade. Een beroep op overmacht wordt dus niet snel aangenomen, waardoor de vervoerder in de meeste gevallen aansprakelijk is en gehouden is om de (letsel)schade van een reiziger te vergoeden.

Tot slot kan er in sommige gevallen sprake zijn van eigen schuld van de reiziger. In dat geval zijn er omstandigheden die te wijten zijn aan de gedragingen van de reiziger zelf. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een reiziger opstaat alvorens de bus of de tram volledig tot stilstand gekomen is en daardoor ten val komt. Indien er sprake is van eigen schuld, hoeft de vervoerder in de meeste gevallen niet alle schade van de reiziger te vergoeden, maar slecht een gedeelte, en in ieder geval 50%.

Bent u betrokken geraakt bij een ongeval in het openbaar vervoer en heeft u daarbij letsel opgelopen? Neem vrijblijvend contact op met Cleerdin & Hamer advocaten. Wij kunnen u in de meeste gevallen kosteloos bijstaan.

Recente berichten