Home » Horecarecht » Aankoop en verkoop horecabedrijf

Aankoop en verkoop horecabedrijf

De overname (aankoop en verkoop horecabedrijf) van een horecaonderneming vraagt veel kennis en juridische expertise. Het gaat om onderhandelen, contractenrecht, en eventuele wijzigingen in het gemeentelijke bestemmingsplan. Mogelijk neemt u het personeel over dat werkzaam is bij de onderneming. Dan kunt u te maken krijgen met zaken die betrekking hebben op het arbeidsrecht. Zoals bij medewerkers die eerder gewerkte overuren of vakantie-uren willen claimen. Wanneer u een bedrijf wilt overnemen dat is gevestigd in een huurpand, dan komt een indeplaatsstelling aan de orde.

Mondelinge overeenkomst over de aankoop of verkoop van een horecabedrijf

Wees voorzichtig met mondelinge toezeggingen over de (ver)koop van een horecaonderneming. Ook een mondelinge overeenkomst is bindend. Ook in de aanloop naar het sluiten van een overname contract is kan de mogelijkheid steeds kleiner worden om de onderhandelingen zonder opgaaf van een goede reden stop te zetten. Een rechter kan oordelen dat – vanwege deze pre-contractuele aansprakelijkheid – het afbreken van de onderhandelingen onredelijk en niet-billijk is. Maak daarom duidelijk dat pas sprake is van een overeenkomst als beide partijen het volledig met elkaar eens zijn geworden, op alle fronten.

Overname personeel

Om een goed inzicht te krijgen in de medewerkers die u wilt meenemen in de nieuwe onderneming heeft een koper recht op inzicht in zaken als de duur van elk dienstverband en het aantal arbeidsovereenkomst dat elk personeelslid heeft gehad. Een kopie van de meest recente arbeidsovereenkomst en salarisstrook horen daar ook bij, met eventueel een overzicht van de opgebouwde overuren en vakantiedagen. De verkopende partij – de oude werkgever – blijft nog een jaar na verkoop gehouden de verplichtingen te voldoen in de arbeidsovereenkomsten, tot aan het moment van verkoop.

Koopovereenkomst uitonderhandelen

Een koper en een verkoper (aankoop en verkoop horecabedrijf) hebben verschillende belangen bij het onderhandelen over de overname van een horecabedrijf. Beiden willen graag dat de andere partij zoveel mogelijk risico draagt. Bovendien wil een koper waarborgen, en geen addertjes onder het gras.

Zijn alle vergunningen in orde, zoals een exploitatievergunning, de drank- en horecavergunning en de terrasvergunning?

Voldoet het horecabedrijf aan alle milieuvereisten? Zijn er verplichte brouwerscontracten? Zo weet de ondernemer zeker dat de onderneming na overname een zo groot mogelijke kans van slagen heeft. De specialisten van Cleerdin & Hamer staan u graag bij in alle onderhandelingen, zowel bij aankoop als bij verkoop.

Advocaten gespecialiseerd in horecarecht

Bij Cleerdin & Hamer advocaten werken advocaten die gespecialiseerd zijn in horeca. Zij werken verspreid over de kantoren in Amsterdam, Almere, Alkmaar en Rotterdam. Dagelijks staan we horecaondernemers, hoteliers, restauranthouders en café-eigenaars bij met het opstellen van contracten, het geven van adviezen en uiteraard het oplossen van geschillen.

Wij streven ernaar om met advisering uw vraagstukken tot een oplossing te brengen. Zo voorkomen wij veel problemen en smoren daardoor dreigende geschillen in de kiem. Daar heeft iedereen baat bij. Als een minnelijke oplossing van het geschil niet mogelijk is, leggen we de zaak aan de rechter voor. Ons kantoor heeft op het gebied van horecarecht procesrechtelijke ervaring bij alle gerechtelijke instanties in Nederland. Opgeven doen we nooit: desnoods gaan we door tot de Hoge Raad.

Contact

Heeft u advies nodig? Heeft u vragen? Neemt u dan vooral contact met ons op.